26 Rejab 1433H. [MOD] -
Sebagai
manusia kita seharusnya bersyukur kerana Allah telah menciptakan kita
sebagai sebaik-baik makhluk dan ciptaan. Manusia diciptakan berakal,
berperasaan dan mempunyai fitrah semulajadi yang tidak semua dikurniakan
kepada makhluk-makhluk Allah yang lain. Seperti firman Allah yang
bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dalam bentuk yang
sebaik-baiknya.” (Surah at-Tin: Ayat 4).
Justeru,
kita seharusnya merafakkan tanda syukur kita kepada Tuhan dengan cara
menjadikan diri kita sesempurna insan. Dalam erti kata lain, mencontohi
nabi kita Muhammad SAW yang mana baginda merupakan uswatun hasanatun
atau contoh ikutan terbaik untuk umat manusia sepanjang zaman.
Hal
ini kerana peribadi dan akhlak baginda Rasulullah begitu mulia dan
terpuji semulia nama baginda. Baginda telah menunjukkan sifat dan
peribadi yang begitu agung, di mana sekali pun baginda SAW tidak
menzahirkan kemarahan atau kebencian bila mana baginda dihina, dicaci,
dicerca dengan begitu hebat sekali semasa zaman baginda, bahkan segala
keburukan yang dilemparkan ke atas baginda dibalas dengan baik, sabar,
malah mendoakan kebaikan kepada musuh-musuh baginda.
Lantaran
itu, asbab kemuliaan sifat yang diperlihatkan Nabi Muhammad itulah yang
telah menyedari seterusnya mengubah persepsi musuh-musuh baginda dan
secara tidak langsung menyebabkan keislaman majoriti daripada mereka.
Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata betapa hebatnya peribadi dan
akhlak nabi tercinta kita, Muhammad SAW. Di mana kan kita cari ganti
serupa dengan baginda bukan?
Namun
demikian, hidup di dunia akhir zaman ini begitu banyak ranjaunya.
Antara manusia masing-masing berlumba-lumba mengejar kenikmatan hidup
dan habuan duniawi. Sehingga kadang-kadaang terlupa bahawa segala
kesenangan di dunia hanya bersifat sementara dan segalanya akan
dipulangkan kembali kepada pemilik asal yang hakiki iaitu Allah SWT.
Dengan
keadaan sedimikian, tidak hairanlah jika ramai manusia yang saling
berdengkian antara satu sama lain. Hanya kerana tidak sanggup jika
nikmat yang dimiliki orang lain melebihi diri sendiri, kehendak nafsu
diturutkan. Misalnya, peniaga yang dengki dengan kejayaan yang diperoleh
pesaingnya sanggup mengenakan sihir semata-mata untuk menghilangkan
nikmat yang dikecap oleh orang lain, di samping ingin menjadi masyhur
dan cepat kaya tanpa ada tandingan.
Hal
ini jelas terbukti apabila media massa saban hari melaporkan kes-kes
jenayah yang berlaku bahana daripada perbuatan dengki khianat.
Masyarakat juga sering didedahkan dengan amalan-amalan khurafat seperti
sihir, ilmu hitam dan magis yang mana digunakan oleh dukun,
pawangmahupun bomoh seperti yang dipertontonkan melalui kebanyakan
rancangan televisyen terutama filem dan drama Melayu.
Ekoran
dengan itu, perbuatan itu secara tidak langsung menggalakkan masyarakat
untuk mencuba sesuatu yang boleh dianggap luar biasa bagi mereka. Apa
tidaknya, jika sering didedahkan dengan informasi negatif, tidak
mustahil jika inkuiri seseorangyang pada mulanya hanya tertarik dan
kagum bertukar menjadi kehendak untuk mencuba, lalu membenamkan
kewarasan akal serta iman di dada.
Fitrah
manusia adalah cintakan dan suka melakukan kebaikan. Walau
bagaimanapun, disebabkan iman yang tipis mereka tewas dan cenderung
untuk melakukan kejahatan dan keburukan. Hanya kerana? terpedaya dengan
hawa nafsu dan hasutan syaitan. Oleh itu tidak hairanlah jika dikatakan
orang yang jahat sekalipun masih inginkan layanan yang baik diberikan
kepada mereka.
Dan
kerana itu jugalah wujudnya manusia yang tidak beriman kepada Allah
tetapi masih membuat kebaikan. Hal ini disebabkan seseorang itu
berfitrah dengan fitrah hasanah atau kebaikan. Banyak contoh yang dapat
kita lihat, antaranya melihat kepada negara yang mendapat jolokan negara
paling bersih iaitu Switzerland.
Sebagaimana
yang kita maklum bahawa Switzerland bukanlah sebuah negara Islam, namun
mengamalkan aspek kehidupan yang amat dituntut dalam Islam iaitu
bersih. Malah Islam itu sendiri adalah agama yang suci dan bersih.
Seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Menjadi bersihlah kamu,
kerana sesungguhnya Islam itu bersih.” (Hadis Riwayat: Ibnu Hibban).
Manakala
sabda baginda lagi yang bermaksud: “Kebersihan itu dapat mengajak orang
kepada iman. Sedang iman itu akan bersama pemiliknya ke syurga.” (Hadis
Riwayat: Thabrani). Hadis ini menunjukkan betapa pentingnya kebersihan
dan Islam itu agama yang mengajak kepada kebersihan.
Namun
demikian jika dilihat dari sudut yang berbeza, manusia juga cenderung
untuk melihat keburukan orang mengatasi kebaikan yang dilakukan. Jika
dilihat dan dinilai pada keburukan dan kesilapan, semua orang tidak
terlepas dari melakukannya. Sedangkan para nabi juga melakukan
kesilapan, apatah lagi kita sebagai manusia biasa yang lebih banyak
terdedah pada dosa.
Sekiranya
penilaian manusia terhadap manusia yang lain berdasarkan kesalahan yang
dilakukan, apa akan berlaku jika seseorang pendakwah turut melakukan
perkara yang sama. Benar, semua orang tidak terlepas dari melakukan
dosa. Namun, jika manusia menghukum sedemikian terhadap perdakwah
misalnya, sudah semestinya sebagai manusiabiasa yang lemah, berat untuk
mengikut apa yang disampaikan oleh mereka. Kerana hati kecil pasti
berkata, tiada guna mengikut orang yang mengajak kebaikan sedangkan diri
sendiri juga tidak sempurna, turut melakukan dosa seperti orang lain.
Kerana
itulah perlunya kita meneliti apa yang dimaksudkan dengan kata-kata
Saidina Ali r.a iaitu “Janganlah melihat kepada siapa yang berkata,
lihatlah kepada apa yang dikatakan.” Di samping itu, perlulah juga kita
ketahui bahawa dua perkara yang perlu kita ingat iaitu keburukan kita
terhadap orang lain, dan kebaikan orang terhadap kita. Begitu juga dua
perkara yang perlu kita lupakan iaitu kebaikan kita terhadap orang dan
keburukan orang tehadap kita.
Dengan
itu, secara tidak langsung kita dapat perbaiki diri kita menjadi insan
yang lebih baik. Justeru,jadilah orang yang beruntung di mana hari ini
lebih baik darisemalam. Hal ini selari dengan maksud hadis Rasulullah
iaitu “Sesungguhnya orang yang paling berjaya ialah orang yang hari ini
lebih baik daripada semalam dan orang yang gagal adalah orang yang hari
ini lebih teruk daripada semalam, manakala orang yang terpedaya adalah
orang yang hari ini sama dengan hari semalam.” (Hadis Riwayat: Bukhari
dan Muslim)
Lantaran
itu, janganlah sentiasa melihat keburukan yang ada pada orang lain,
sebaliknya selalu bermuhasabah dan melihat pada diri sendiri. Banyak
mana dosa dan kebaikan yang diperbuat saban hari. Lihat kembali ke dalam
diri, apa yang masih kurang. Kebaikan apa yang masih belum mencukupi.
Tambah nilai segala kekurangan diri dan dosa-dosa yang pernah dilakukan
dengan cara selalu mengingati mati, di samping dapat meningkatkan iman
dan menggalakkan melakukan kebaikan.
Tambahan
pula, tiada kebaikan yang diperoleh jika masa yang dihabiskan hanya
dengan melihat keburukan dan aib orang lain tanpa berbalik kepada diri
sendiri. Bahkan mendapat kemurkaan Allah dan juga menutup ruang untuk
perbaiki diri sendiri.
Hal
ini turut disebut dalam firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang-orang
yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari
sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari
kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama
lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang
telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah
larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.” (Surah
al-Hujurat: Ayat 12).
Justeru
marilah sama-sama kita bermuhasabah dengan merenung jauh-jauh ke dalam
diri. Tambahkan amal jika berasakan masih kekurangan amal untuk
dijadikan bekalan dikemudian hari. Juga berfikirlah sambil menghisab
diri sendiri, kerana sesungguhnya berfikir sejenak itu lebih baik
daripada beramal sepanjang malam.
Tuntasnya,
sebagai hamba Allah yang bertaqwa, kita seharusnya sering bersangka
baik terhadapNya walau apa pun ujian yang datang melanda. Kerana Allah
adalah menurut sangkaan hambaNya terhadapNya.
Penulis ialah pelajar Fakulti Pengajian Bahasa Utama Universiti Sains Islam Malaysia.