- Buat permulaan, pengurusan perubahan perlu bermula dengan membina keperluan yang mendesak.
- Peningkatan haruslah berterusan bagi memastikan suasana perubahan sentiasa ada dalam organisasi.
- Sentiasa belajar dan memahami keadaan sekeliling bagi memastikan perubahan yang dilakukan tidak akan meletakkan organisasi dalam bahaya yang mendatang sama ada dalam atau luaran.
- Perubahan perlu bermula dengan diri sendiri kerana diri sendiri adalah unit asas untuk perubahan.
- Perubahan perlu meningkatkan keberkesanan dan kecekapan.
- Perubahan perlu dilihat pada usaha dan bukan keputusannya. Usaha perlu diutamakan bagi mendapat keputusan terbaik dan maksimum.
- Perubahan mungkin juga merujuk kepada kelainan yang dilakukan dan bertentangan dengan orde lama sesuatu organisasi.
- Why we need to manage transformation?
- Perubahan berlaku apabila organisasi gagal mencapai matlamatnya.
- Perubahan perlu bertindak sebagai motivasi kepada diri dan organisasi. Menerusi perubahan, pengurangan konflik dapat dilakukan.
- Terdapat 4 komponen penting dalam perubahan; Kognitif, Sikap dan Perlakuan, Budaya organisasi dan Wawasan.
- 3 Kumpulan yang terlibat dengan perubahan; Penajanya, Agen, dan Organisasi.
- Organisasi perlu bersifat mesra manusia bagi memastikan keperluan yang mendesak itu dapat ditangani.
- Penyediaan rancangan yang baik perlu dalam penstabilan sesuatu organisasi.
- Organisasi perlu memantau dan memerhati perubahan organisasi bagi mengelakkan perubahan tidak memusnahkan prinsip asas organisasi.
- Pengetahuan pengurusan perubahan membolehkan kita memobilisasikan perubahan dan komitmen bersama.
- Perubahan akan memberi kesan yang positif dan negatif pada setiap organisasi.
- Halangan terhadap perubahan berlaku kerana idea yang berbeza pada setiap individu dalam organisasi.
- Untuk berubah, kita perlu keluar dari zon keselesaan bagi perubahan dapat dijalankan.
- Ini dapat dilihat menerusi sirah nabi yang memperlihatkan bagaimana satu perubahan akidah yang dibawa Rasulullah ditentang pemimpin lama Quraisy.
- Galakkan komunikasi dua hala dalam pengurangan konflik dalam organisasi.
- Kesimpulannya, sebelum perubahan dibuat, post-mortem perlu dijalankan pemimpin tertinggi dalam organisasi bagi menilai perubahan.