Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi


Kompleks Perdana Siswa , 12 sept, 8.15 am : Pilihanraya kampus di maklumkan berlansung tidak lama lagi akan sistem E-voting di dalam memilih Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) bertujuan bagi melakukan proses pemutihan Kolej kediaman daripada mahasiswa yang pro kebenaran.

Kabinet MPMUM yang di menangi oleh kelompok Pro-mahasiswa pejuang kebenaran telah mencipta sejarah setelah hampir 5 tahun tampuk kepimpinan MPMUM di terajui oleh penggerak mahasiswa atau nama dahulunya Aspirasi.

Kemenangan MPMUM oleh pro mahasiswa yang lepas telah menimbulkan kegusaran nasib jangka panjang Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar (HEPA) Dato’ Azraei dan kakitangannya.

Berdasarkan maklumat yang di perolehi , antara langkah awal di ambil oleh HEP dalam memastikan kemenangan pada pilihanraya kali ini dan seterusnya pada masa akan datang adalah menguasai kolej-kolej kediaman dan mensasarkan ‘sifarPRO-M pejuang kebenaran ’ daripada mereka mendiami kolej .

Perlaksanaan sistem ini di katakan mampu untuk mengenalpasti mahasiswa kolej yang mengundi kelompok pilihan mereka . Sekiranya mereka menyebelahi pro M pejuang kebenaran, maklumat akan di simpan dan seterusnya di lakukan pembuangan besar-besaran untuk semester berikutnya.

Terdahulu , taklimat sistem ini telah di lakukan sebagai langkah permulaan untuk melaksanakan sistem ini. Di maklumkan ianya telah di gunapakai di beberapa buah universiti dan ternyata berlaku banyak penyelwengan dan penipuan yang menafikan kerahsiaan pengundi dalam memilih kelompok parti di minati.

Pilihanraya kampus UM bakal menyaksikan pertembungan dua penjuru antara Pro-Mahasiswa (pro-M) pejuang kebenaran dan Penggerak Mahasiswa (PM) .Pro mahasiswa memperjuangkan keadilan dan kebajikan mahasiswa di kampus. Manakala Penggerak mahasiswa adalah kelompok mahasiswa yang turut sama menjadi pesaing tegar dalam merebut kerusi Majlis perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM).-Um-today.

0 Responses so far.

    Followers