Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

'RENUNGKANLAH'> > > Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,> 'Oh maafkan saya, saya tak perasan'> > > Katanya 'Maafkan saya juga,> Saya tak nampak saudara'> > > Kami amat bersopan dan saling menghormati,> Kami saling melambai sambil berlalu pergi,> > > Tetapi di rumah lain pula ceritanya,> Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,> > > Lewat petang, tika memasak makan malam,> Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,> > > Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,> Jerkahku, 'Jangan buat kacau di sini, pergi main> jauh-jauh'> > > Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,> Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,> > > Sedangku berbaring di katil mendengar musik,> Terdengar su ara halus datang membisik,> > > 'Bila bersama orang tak dikenali,> Begitu bersopan dan merendah diri,> Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan> dicaci',> > > 'Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,> Kan kau temui bunga-bungaan berterabur',> > > 'Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,> Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu',> > > 'Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,> Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu',> > > Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,> Airmataku mencurah ibarat air di kali,> > > Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,> 'Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil'> > > 'Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?> Dia tersenyum, 'Adik terjumpanya belakang rumah di> semak'> > > 'Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,> ibu tentu su ka terutama yang unggu,> > > 'Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,> Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,> > > Katanya,'Oh, ibu, itu tak mengapa,> Saya tetap sayang ibu melebihi segala,> > > Bisikku, 'Anakku, ibu pun sayang kamu,> dan ibu su ka bunga itu, terutama yang unggu,> > > FAMILY> > > Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,> syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat> pengganti,> dalam hanya beberapa hari?> > > Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,> akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.> > > Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada> kerja,> Melebihi keluarga kita, adalah merupakan su atu pelaburan> yang tidak bijak.> Bukankah begitu?> > > Jadi apakah mak su d yang tersirat?> > > Tahukah anda makna 'FAMILY'?> FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU> > > > 'HARGAILAH KELUARGA ANDA'

0 Responses so far.

    Followers