Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

Segalanya Bermula............................

Setelah Perang Dunia Ke-2 berakhir, Korea berjaya dibebaskan oleh pasukan Berikat dari genggaman Jepun. Pasukan Berikat terdiri dari pasukan USA, Britain, Perancis dan Rusia(USSR). Namun ketegangan mula menigkat dalam pasukan Berikat sendiri. Ini disebabkan pada hari pembebasan Korea, pasukan USSR telah menawan bahagian utara tanpa mendapat restu dari ahli berikat yang lain. Memandangkan USSR telah bertindak menawan kawasan utara dan terus bergerak ke selatan, maka satu rundingan telah diadakan di Yalta. 3 pemimpin dunia ketika itu yang menghadiri persidangan itu ialah Joseph Stalin(USSR), Presiden Harry S. Truman dan Winston Churchill, masing-masing dari USA dan Britain. Satu draf telah dicapai dalam persidangan itu. Isi-isinya ialah seperti berikut:

1. Semenanjung Korea akan dibahagikan kepada 2. Bahagian utara akan ditadbir USSR manakala selatan diterajui USA dan sekutunya.
2. Kedua bahagian ini akan menubuhkan entiti kerajaan masing-masing namun dalam masa 2 tahun satu pilihan raya umum harus diadakan bagi menyatukan Korea menjadi satu entiti kerajaan yang sah.
3. USA dan USSR harus mengundurkan tentera sebaik sahaja satu kerajaan sah ditubuhkan di Korea.

Namun draf ini telah dicabuli sebaik sahaja dua entiti kerajaan yang berasingan ditubuhkan di Korea. Di utara, Rusia telah menubuhkan satu entiti kerajaan yang baru yang dipimpin oleh seorang wira muda yang bernama Kim il-Sung manakala di selatan, satu lagi entiti kerajaan telah ditubuhkan di bawah pimpinan Syngman Rhee. Tiada sebarang pilihan raya diadakan secara keseluruhan kerana hanya selatan sahaja yang mengadakan Pilihan Raya tidak di utara. Maka Semenanjung Korea terus berpisah di kawasan garisan ke-38. Akhirnya pada 1948 2 buah negara Korea ditubuhkan iaitu Republik Korea dan Republik Demokratik Rakyat Korea yang turut dikenali sebagai Korea Selatan dan Korea Utara.

Bersambung.................................................




0 Responses so far.

    Followers