Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

4:27 PM DRS. KHALIL IDHAM LIM


10 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - KTM Berhad (KTMB) perlu bergerak secara bersendirian di bawah kawal seliaan kerajaan, bukannya membolehkan pihak swasta mengambil alih semula syarikat berkenaan, kata kesatuan sekerjanya dalam surat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak awal minggu ini.

Dalam surat yang sama, Kesatuan Pekerja-pekerja KTMB berkata, syarikat pengangkutan awam itu boleh dipandukan dan diterajui oleh warga kerja sendiri yang cukup cakna atau pakar dalam perkhidmatan kereta api.

"Malahan pihak kesatuan pernah menekankan agar KTMB dikembalikan kepada sektor awam . Tindakan menyerahkan KTMB kepada sektor swasta dilihat peranan mereka tidak tetap pendirian, yang akan menyusahkan negara yang nanti berkesudahan mengabaikan tanggungjawab kebajikan dan kebaikan pekerja," kata Presiden kesatuan, Abdul Razak Md Hassan dalam surat kepada Perdana Menteri.

Kesatuan itu menulis surat kepada Najib ekoran khabar angin bahawa syarikat MMC mahu mengambil alih KTMB dan adanya usah untuk menjual Bangunan KTMB.

Kesatuan Pekerja-pekerja KTMB menentang sebarang usaha mahu menjual bangunan syarikat atas alasan menjadi tanggungjawab semua pihak mempertahankan ‘bangunan warisan’.

Abdul Razak menambah, pihak kesatuan bukannya menanam perasaan prasangka buruk terhadap mana-mana syarikat bakal mengambil alih KTMB, tetapi setelah dikaji dan diperhalusi keupayaan syarikat yang berkenaan dirasai akan timbul ‘kontroversi’ dari aspek ekonomi dan sosial para pekerja yang mungkin akan terjadi hakisan terhadap beberapa feadah yang telah dinikmati kerana prinsip utama syarikat-syarikat berkenaan ialah mendapatkan "keuntungan ringgit."

Abdul Razak juga berkata, sepatutnya 'kemelut' percubaan mengambil alih KTMB tidak lagi terbangkit kerana pada hakikatnya keupayaan ini telah menemui titik noktah atau kegagalan apabila kerajaan menolak pembaharuan kontrak Konsortium Marak Unggul beberapa tahun lalu.

"Andaian kami berkemungkinan penolakan kontrak Konsortium Marak Unggul oleh kerajaan setelah pihak kerajaan dapat mengesan kebenaran fakta yang sama yang telah disuarakan oleh kesatuan yang mungkin membawa erti bahawa pihak konsortium tersebut tidak berkemampuan dan sukar mengendalikan urus tadbir syarikat KTMB.

"Peranannya yang tidak dapat memikul tanggungjawab moral kepada negara khususnya pada melindungi kebaikan syarikat dan kakitangan boleh juga membawa makna bahawa pihak konsortium tersebut tidak merealisasikan objektif sebenarnya mengambil alih KTMB," katanya.

0 Responses so far.

    Followers