Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi



2 Safar 1433H. [MOD] -

BAYAN LEPAS, 27 Disember: Pentadbiran negeri yang bersih juga antara aspek penting bagi menentukan nasib rakyat terbela, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permatang Pasir, Datuk Saleh Man.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan program Green Cleaneer Penang di Sungai Batu, Bayan Lepas semalam.

Katanya, kebersihan bukan sahaja dikaitkan dengan keindahan alam ciptaan Allah s.w.t malahan kebersihan dari segi pentadbiran juga menjadi daya tarikan apatah lagi pelaburan yang boleh meninggikan lagi pendapatan negeri yang berharap penuh pada sektor perindustrian dan pelancungan.

Ujarnya lagi, rakyat akan bertambah sihat apabila mereka dapat rasakan kelainan apabila lebihan pendapatan hasil kerja kuat rakyat dibahagikan pula kepada semua penduduk walaupun tidak seberapa.

"Itulah kualiti kerja Kerajaan Negeri masa kini. Kita mementingkan kebersihan dari semua segi tidak hanya tertumpu pada keindahan alam semata-mata. Cara itu boleh membuatkan rakyat bertambah sihat, " jelasnya.

Green Cleaneer anjuran Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibeberapa lokasi sebelum ini berjaya merealisasikan Pakatan Rakyat yang mahukan Pulau Pinang diserikan kembali menjadi sebuah pulau yang menjadi tarikan seperti dulu.

Jolokan Pulau Pinang sebagai 'Darul Sampah' beberapa tahun lalu ketika diakhir hayat pemerintahan Barisan Nasional (BN) cuba dipulihkan dengan penganjuran majlis seperti ini.

Selain menghijaukan kembali lokasi yang dulunya kering kontang tanpa pokok yang sesuai majlis tersebut juga mengeratkan kerjasama yang lebih gemilang sesama agensi kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO) dengan penduduk setempat.

Sementara itu, Ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Iszuree Ibrahim ketika berucap berharap Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) sebelah pulau lebih menonjolkan program seumpama ini untuk menyemai pendidikan di kalangan para remaja khususnya tentang kepentingan menjagai kebersihan.

Baginya sebagai Ahli MPPP, bersedia membantu mana-mana pihak untuk melaksanakan projek berkenaan. MPPP akan menyediakan beberapa peralatan untuk menjayakanya.

"MPPP memang menggalakan orang ramai menganjurkan program seumpama itu demi memastikan Pulau Pinang indah, bersih, nyaman dan tenteram, " terangnya.

Sebelum itu Dato' Saleh Man diberikan peluang menanam beberapa batang pokok hadapan flat Taman Vanila Sg Batu, Teluk Kumbar.

Berbagai pihak turut mengadakan pameran antaranya ialah Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri, PasukanPolis, Pendaftran Orang Kelainan Upaya (OKU), Jabatan Parit dan Salliran (JPS), Jabatan Kesihatan Negeri dan pemeriksaan kesihatan oleh sebuah NGO.

Turut serta berucap dalam majlis berkenaan ialah Penyelaras Dun Bayan Lepas, Cikgu Asnah Hashim dan Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf.

Harakah Daily

0 Responses so far.

    Followers