Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi



2 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 27 Dis: PAS hari ini menghantar surat kepada Kementerian Luar Negeri bagi menuntut agar diadakan sidang kemuncak tergempar Pertubuhan Kerjasama Negara-negara Islam (OIC) berhubung pergolakan di Syiria.

Pengerusi Lajanah Antarabangsa PAS, Datuk Kamaruddin Jaffar berkata gesaan itu perlu memandangkan keganasan oleh pasukan tentera kerajaan Presiden Bashar Al-Assad terhadap rakyatnya masih berterusan meskipun beliau sudah berjanji tidak akan bertindak sedemikian.

Surat tersebut dihantar pagi tadi ke Pejabat Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman di Wisma Putra, Putrajaya.

"Kita tahu Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab telah mengadakan mesyuarat untuk menyelesaikan krisis ini.

"Malaysia juga perlu memainkan peranannya dengan lebih berkesan dengan menuntut OIC mengadakan sidang kemuncak tergempar dengan segera," katanya pada sidang media di Pejabat Harakah di sini.

Pergolakan yang bermula Mac 2011 lalu dianggar telah mengorbankan 5000 nyawa rakyat negara itu.

Terbaru semalam sahaja dilaporkan 30 orang terbunuh dalam satu pertempuran di bandar Homes.

Kerajaan Syiria pimpinan Presiden Bashar Al-Assad sebelum ini telah berjanji untuk tidak bertindak ganas terhadap rakyatnya.

Bagaimanapun episod pembunuhan demi pembunuhan berlaku menyaksikan kerajaan itu tidak pernah menepati janji mereka.

Hari ini juga seramal 50 orang pemerhati Liga Arab dihantar ke Syiria untuk memastikan Presiden Bashar Al-Assad menepati janjinya.

Tahniah Ikhwan Mesir

Dalam perkembangan lain, Kamaruddin juga turut mengucapkan tahniah kepada Ikhwan Mesir ekoran laporan awal yang mendakwa parti itu menang lebih besar melebihi 50 peratus dalam keputusan pengundian pusingan kedua pilihan raya parlimen di negara itu.

"Tentunya keputusan ini akan memudahkan parti Ikhwan menubuhkan kerajaan dan menjadi lebih kuat dan stabil.

"Bagi pihak PAS, Timbalan Pegerusi Lajnah Antarabangsa, Dr Syed Azman (Syed Ahmad Nawawi) kini sedang berada di Mesir bagi memantau perkembangan tersebut," katanya.

Pengundian fasa kedua berlangsung 14 Disember lalu merangkumi sembilan buah wilayah iaitu Giza, Menoufia, Sharqiah, Ismailiah, Beni Suef, Suez, Buhairah, Sohag dan Aswan.

Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) yang mewakili Ikhwanul Muslimin dikatakan mempunyai peluang cerah dalam pilihanraya fasa kedua ini.

Parti tersebut setakat ini telah mendahului dengan kemenangan sebanyak lebih 50%, diikuti Parti An-Nur, Pakatan Liberal dan Parti Wafd.

Harakah Daily

0 Responses so far.

    Followers