Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

Semenanjung Korea ialah sebuah kawasan yang terbahagi kepada 2 sejak berakhirnya Perang Korea 58 tahun lalu. Akibat perbezaan Ideologi, melalui persidangan Potsdam dan Yalta dua kuasa besar dunia USA dan USSR membahagikan Korea kepada 2 iaitu Korea Utara dan Korea Selatan. Namun pemimpin di 2 Korea ini, Kim Il Sung dan Sygnman Rhee bercita-cita untuk menyatukan semananjung ini. Pada 1950, Kim Il Sung melancarkan perang bagi menyatukan Korea.

Ini akan menjadi sejarah paling pahit dalam sejarah Korea yang dikenali dengan nama Perang Korea. Perang ini berlangsung selama 3 tahun 3 hari bermula dari 1950-1953. Perang ini telah mengorbankan 4 juta orang. PBB turut menghantar tentera bagi mengimbangi keadaan kuasa di sana. Turki adalah negara Islam yang menghantar tentera yang akhirnya menjadi korban di Korea.
Pada tahun ini genaplah 58 tahun perang ini berakhir. Namun adakah lagi sinar di Korea bagi menyatukan 2 Korea yang terpisah ini? Isu berkaitan nuklear dan ideologi masih membelenggu Semenanjung Korea. Apa pandangan anda dalam isu ini?

0 Responses so far.

    Followers