Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

Menurut ceritanya, pada abad ketiga Masihi, negeri Wei, negeri Shu dan negeri Wu merupakan tiga kekuatan yang terbesar di China. Kerajaan tiga negeri tersebut saling bersaing untuk mengalahkan antara satu sama lain. Zhuge Liang merupakan penasihat tentera negeri Shu. Dia amat pandai memimpin gerakan tentera ketika berperang.

Pada suatu ketika, negeri Wei mendapat berita bahawa kekuatan tentera negeri Shu yang ditempatkan di kawasan strategiknya di Bandar Barat amat sedikit. Jumlahnya tidak sampai 10 ribu orang. Maka, Jeneral negeri Wei, iaitu Sima Yi pun mengetuai tenteranya yang berjumlah lebih seratus ribu orang, untuk menyerang bandar tersebut. Semua orang di negeri Shu menjadi sangat bimbang, kerana pada anggapan mereka, kekuatan tentera mereka yang tidak sampai 10 ribu orang itu, mustahil dapat mempertahankan serangan tentera musuh yang jumlahnya begitu besar itu. Mereka juga tidak sempat mengerahkan tentera dari bandar-bandar yang lain untuk datang. Situasi ketika itu memang agak cemas sehingga memeningkan kepala Zhuge Liang.

Setelah berfikir dengan bersungguh-sungguh, Zhuge Liang pun mengarahkan supaya semua penduduk dan askar berundur ke tempat yang selamat, dengan membiarkan pintu gerbang bandar terbuka, untuk menunggu kedatangan musuh. Tidak lama kemudian, tentera Sima Yi pun berjaya mengepung seluruh bandar itu. Bagaimanapun, mereka sangat hairan ketika melihat pintu gerbang itu terbuka, dan tidak ada seorang askar pengawal pun di atas tembok bandar. Tatkala itu, tiba-tiba muncul seorang lelaki di atas tembok bandar itu. Dialah Zhuge Liang, pesaing yang hebat kepada Sima Yi sejak sekian lama. Zhuge Liang mengemaskan bajunya dulu, lalu duduk sambil memainkan Guqin, iaitu sejenis alat muzik petikan tradisional. Muzik yang dikeluarkan agak lembut, dan sangat merdu didengar. Keadaan tersebut membuatkan tentera Wei tercengang-cengang. Mereka tidak mengerti niat sebanar Zhuge Liang berbuat demikian.

Tindakan Zhuge Liang itu juga di luar sangkaan Sima Yi. Pada anggapannya, pasti terdapat ramai tentera yang bersembunyi di dalam bandar itu untuk menyerang hendap mereka. Tatkala itu, irama muzik yang dimainkan oleh Zhuge Liang itu tidak lembut lagi. Ia semakin padat dan bertenaga, kedengaran seolah-olah ribut taufan akan melanda. Sima Yi menganggap irama itu sebagai isyarat yang diberikan oleh Zhuge untuk mengerahkan tenteranya melancarkan serangan balas terhadap mereka. Oleh itu, dia segera mengarahkan tenteranya supaya berundur dari kawasan tersebut. Dengan yang demikian, kawasan strategik negeri Shu itu berjaya dipertahankan tanpa mengorbankan satu nyawa pun.
CRI/-

0 Responses so far.

    Followers