Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi



Muhamad Yusuf Chen Kun,penulis khat yang terkenal di China. Beliau dilahirkan di Kaunti Autonomi Etnik Dongxiang Provinsi Gansu pada tahun 1966. Setelah tamat dari Institut Al-Quran Lanzhou, Gansu pada tahun 1989, beliau melanjutkan pengajiannya ke Universiti Islam Antarabangsa Pakistan. Di situ, beliau mula belajar menulis khat. Dia belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan yang cemerlang dalam bidang tersebut. Pada masa ini, Muhamad Yusuf Chen Kun merupakan penulis khat yang terkemuka di China malah menjangkau ke arena antarabangsa.



Beliau menyandang pelbagai jawatan dalam bidang tersebut seperti Anggota Eksekutif Persatuan Penulis Kaligrafi Pen Keras Antarabangsa China, Pensyarah Institut Pengajian Seni Kaligrafi China, Setiausaha Persatuan Penulis Kaligrafi Pen Keras Provinsi Gansu, Pengetua Institut Vokasional Etnik Lanzhou, Pensyarah Institut Al-Quran Lanzhou dan penterjemah Syarikat Penterjemahan Sains dan Teknologi Provinsi Gansu.

Karyanya telah banyak kali dipamerkan bukan sahaja di dalam negeri tetapi juga luar negara Banyak antaranya tersimpan di muzium dan di tangan individu dari Malaysia, Mesir, Arab Saudi, Iran, Pakistan, Turki, A.S. dan Jepun.

Dalam Ekspo Budaya Etnik China yang diadakan di Beijing sempena menyambut hari kebangsaan pada tahun 1991, Muhamad Yusuf telah menulis khas di hadapan pengunjung. Persembahannya menarik perhatian ramai. Pelbagai media massa dari dalam dan luar negara seperti Stesen TV Pusat China (CCTV), Radio Nasional China, Akhbar Guangming, Akhbar Wenhui, Harian Budaya Etnik, Harian Beijing, Akhbar Malam Beijing dan akhbar-akhbar di negara-negara Arab telah memperkenalkan Chen Kun dan karya Katanya. 6 Karyanya telah meraih hadiah dan disimpan oleh Muzium Sejarah China. Selain itu, lebih 400 karyanya laris dan dijual habis dalam ekspo tersebut. Naib Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan China, Wang Guangying memuji karyanya dan menganggar karya beliau berjaya "mengembangkan budaya etnik".

Pada 28 Julai 2001, Muhamad Yusuf Chen Kun menyertai Pameran Kebudayaan dan Kesenian Islam di China dalam Tempoh 6 Abad yang berlangsung di Kuala Lumpur, Malaysia atas undangan Muzium Kesenian Islam di negara itu. Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad ketika berucap merasmikan berkata, pameran tersebut membolehkan rakyat Malaysia lebih memahami budaya Islam di China.

Beliau dan isterinya serta tokoh-tokoh yang lain seperti Ketua Muzium Kesenian Islam Malaysia dan Pengerusi Persatuan Islam Cina Malaysia amat kagum dengan kemahiran Chen Kun dalam bidang menulis khat. Sebanyak 15 karyanya disimpan oleh Muzium Kesenian Islam Malaysia. RTM 1 dan TV 3, CCTV, akhbar Berita Harian, Harian Sin Chew, The Straits Times Singapura dan media massa yang lain telah membuat liputan tentang kejayaan Chen Kun dalam pameran tersebut.

Banyak buku koleksi karya Chen Kun telah diterbitkan oleh Agensi Penerbitan Gansu. Menurut pendapatnya, selain mewarisi budaya Islam dari Asia Barat, seni khat juga perlu menerima budaya tradisional China. Beliau menggabungkan ciri kaligrafi tradisional China dengan seni khat dan mewujudkan ciri seni khat tersendiri. Kejayaannya yang cemerlang amat membanggakan penduduk Islam di China.

Pameran Karya Seni Khat Chen Kun berlangsung di Muzium Kesenian Gansu pada 27 Jun tahun ini. Kira-kira seribu orang tokoh dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk pegawai kerajaan, pakar, sarjana, tokoh Islam dan peminat seni khat telah mengunjungi pameran tersebut. Lebih 120 karya yang terpilih daripada penghasilannya dipamerkan dalam pameran ini. Seminar mengenai kejayaan beliau di bidang seni khat, sejarah seni khat dan perkembangan seni khat di China telah berlangsung dalam tempoh pameran tersebut. Sarjana, tokoh Islam dan peminat seni khat yang hadir dalam seminar tersebut mengagumi kejayaan Muhamad Yusuf Chen Kun dalam bidang tersebut.

Andika.CRI/-

0 Responses so far.

    Followers