Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

sowpkasih
Lembah Pantai 21 Nov 10 p.m | Rindu pada Al-Fateh ni’.Demikian kata Muhammad Saufi merujuk kepada anak saudaranya berumur satu tahun setengah yang turut hadir sejurus selepas dibebaskan bertemu keluarganya di pejabat polis Lembah Pantai awal petang tadi.

Sebelum ini Muhammad Saufi Jelani, 21, pelajar Akademi Pengajian Islam (API), ditahan di bangunan peperiksaan universiti itu sejurus selesai menduduki kertas akhir peperiksaan hujung semester yang kemudiannya ditahan reman sehari sehingga hari ini.

Sekurang-kurangnya 30 rakan Muhammad Saufi kelihatan menunggu pembebasannya di luar pejabat polis berkenaan selepas tidak dibenarkan masuk oleh pegawai yang bertugas.

Bendahari Majlis Perwakilan Mahasiswa UM , Ahmad Syazwan Mohd Hassan yang turut hadir ketika itu memberitahu,mereka mula menunggu seawal jam 11 pagi kerana dimaklumkan oleh pihak polis akan membebaskannya pada jam 12 tengah hari.

Walaubagaimanapun,hanya pada pukul 1 petang, Muhammad Saufi dilihat baru dibawa masuk oleh sebuah van polis yang dipercayai dari ibu pejabat polis daerah (IPD) Briekfield.

Kakak dan abang ipar Muhammad Saufi tiba di pejabat polis berkenaan pada pukul 12.20 bersama anak sulung mereka Muhammad Al-Fateh menyambut pembebasan Muhammad Saufi .

Muhammad Saufi akhirnya dibebaskan dengan ‘jamin mulut’ di pejabat polis tersebut pada jam 2 petang.21112009071

Ketika ditanya mengenai dua kes yang dituduh terhadapnya berbanding satu kes terhadap OKT yang lain sebelum ini, Muhammad Saufi sempat tersenyum seketika sebelum mengulas ringkas.

“Saya pun tak tahu apa kesalahan saya sampai kena tuduh dua kes sekaligus.Tak masuk akal langsung.”

Mengenai Pengalamannya di dalam lokap pula, Muhammad Saufi berkata :

‘tapi apa yang saya perhatikan, ruang dan potensi sebar dakwah dalm lokap ni amat besar(tertawa).

‘Sebab kebanyakannya (tahanan) sudah insaf terhadap kesalahan yang mereka buat dan inilah masa yang amat sesuai kita bagitahu pasal keluasan rahmat dan kasih Allah.’

Muhammad Saufi akan disiasat mengikut Seksyen 427 dan Seksyen 436 Kanun Keseksaan seperti empat rakannya berhubung insiden contengan dan simbahan petrol selain siasatan sama terhadapnya berhubung kes kepala khinzir yang diletakkan di Akademi Pengajian Islam pada 16 Januari lalu.

Dalam perkembangan berkaitan,sumber dalaman memberitahu bahawasanya pegawai penyiasat ingin berjumpa dengan Mohd Izudin Hilmi iaitu OKT yang pernah ditahan sebelum ini.

Media cuba menghubungi Mohd Izzudin Hilmi untuk mengesahkan perkara tersebut walaubagaimanapun gagal.-Mahasiswakini

0 Responses so far.

    Followers