Kemajuan Untuk Semua Bangsa Tanpa Mengira Warna Kulit atau Bangsa di bawah Agama Islam

Instagram

Instagram

Suara Ketenangan

Revolution Ads

Revolusi

  1. Sebuah negara bersifat demokrasi berparlimen seharusnya memberi ruang kepada pengundi untuk memilih siapa yang akan menjadi kerajaan atau pembangkang.
  2. Namun semua itu harus berada dalam satu padang permainan yang sama bagi membolehkan pengundi mampu mengundi dangan keikhlasannya sendiri,
  3. Dalam sistem demokrasi yang ditambah dengan perisa politik untuk kuasa dan kepentingan diri, sebenarnya mendatangkan kepayahan kepada rakyat untuk memilih pemimpin yang tepat dan hebat itu. 
  4. Tidak kurang susahnya dalam proses pilihan raya ini ialah peranan yang perlu dimainkan pengundi.
  5. Dalam keadaan ini, rakyat, sebagai ‘political sovereign’ perlu lebih bijak dan matang untuk memilih. Rakyat hendaklah jauhkan emosi atau sentimen kepartian yang melampau. Ramai calon pilihan raya yang boleh menjadi pemimpin, tetapi tidak ramai yang boleh menjadi pemimpin yang hebat.
  6. Rakyat hendaklah jauhkan emosi atau sentimen kepartian yang melampau. Ramai calon pilihan raya yang boleh menjadi pemimpin, tetapi tidak ramai yang boleh menjadi pemimpin yang hebat.  
  7. Ramai yang bertanya, bagaimanakah kita dapat menentukan calon pemimpin yang hebat. Yang pasti, walaupun kita mempunyai garis panduan mengenai kriteria pemimpin hebat seperti yang disebut sebahagiannya di atas, keputusan kita memilih antara calon yang ada tidak semestinya tepat. 
  8. Kepada calon pemimpin dan juga calon pengundi, hayati peringatan Rasulullah SAW: “Allah menjadi reda kepada kamu dalam tiga perkara; pertama, hendaklah kamu sembah Dia dan sekali-kali jangan kamu sekutukan Dia dengan sesuatu. Kedua, bahawa kamu berpegang teguh semuanya kepada tali Allah dan jangan kami berpecah-belah dan ketiga hendaklah kamu menasihati orang yang ditakdirkan Allah menjadi pemimpin antara kamu.” 

0 Responses so far.

    Followers